woensdag 15 april 2009

Planet Wissen — Consumeren: genoegen of nachtmerrie

Hand in eigen boezem
In de aflevering van het wetenschappelijke programma Planet Wissen dat de Westdeutsche Rundfunk (WDR) en tegelijkertijd de SWR (Südwest Rundfunk) op donderdag in de middag tussen 15:00 en 16:00 uur zal uitzenden, komt de vraag aan bod of het — vele en niet zelden al te vele — consumeren dat wij met z'n allen in de westerse wereld doen, kan worden beschouwd als een genoegen of als een nachtmerrie. De titel van de aflevering in kwestie luidt dan ook: Kosnsum — Vergnügen oder Albtraum.
Het programma wordt op vrijdag in de ochtend herhaald: op de WDR tussen 08:20 uur en 09:20 uur en via de SWR al tussen 05:00 uur en 06:00 uur voor de vroegste der menselijke ochtendvogels.

Invalshoeken
De beide presentatoren Brigitte Pavetic en TilL Nassif ontvangen in de aflevering over consumptiegedrag — dat vanzelfsprekend wordt voorafgegaan door aankoopgedrag, maar dat zien de onderzoekers, zo lijkt het wel, los van elkaar — Theo Wolsing, die sedert 1981 werkzaam is bij de Verbraucherzentrale Nordrheinwestfalen in Düsseldorf. Sedert de jaren negentig houdt hij zich bij die instantie vooral ebzig met consumentengedrag en reclame.
Het is inmiddels een bekend gegeven dat mannen anders inkopen dan vrouwen, anders reageren op reclameboodschappen, en dat het consumptiegedrag in hoge mate wordt beïnvloed door allerlei 'verborgen verleiders', die veelal halve waarheden dan wel aperte leugens ten beste geven, dan wel juiste informatie verstrekken die zonder de vereiste context geen enkele waarde hebben voor de beoordeling van een product of dienst, dan wel voor de werkzaamheid van een medicament of iets dergelijks.
Indien u zich nog niet wat meer met deze materie heeft beziggehouden, zullen u in deze aflevering van Planet Wissen vast en zeker nog enkele verrassende feiten ter ore komen, waarschijnlijk ook over het eigen aankoopgedrag op basis van nadrukkelijke manipulatie door zeer handige reclamemensen, die vroeger reclamejongens heetten, maar waar tegenwoordig ook steeds meer vrouwen hun stempel op hebben weten te drukken.
___________
Afbeeldingen
1. Brigitte Pavetic, presentatrice van het programma Planet Wissen.
2. Till Nassif, presentator van het programma Planet Wissen.
3. Dr. Theo Wolsing, deskundige op het gebied van consumentengedrag en reclame.

Geen opmerkingen: